Beregningen av risikonivået bygger på data om en lang rekke indikatorer som samles inn fra selskapene og behandles i en statistisk modell. Mange av Ptils fagfolk er involvert i kvalitetssikringen av dataene. En egen arbeidsgruppe trekker deretter konklusjoner om risikonivå og trender, før resultatene legges fram for Sikkerhetsforum og resten av bransjen.    

RNNP-arbeidet måler utviklingen i risikonivå basert på to metoder som utfyller hverandre: Den ene er et kvantitativt måleverktøy med utgangspunkt i hendelser, barrieretester og vedlikeholdsdata. Den andre er samfunnsvitenskapelige analyser basert på spørreskjemaundersøkelser, intervjuer, feltarbeid og andre studier.  

Målet er å gi en helhetlig og mest mulig nyansert presentasjon av risiko.   

RNNP er et viktig styringsverktøy for partene i petroleumsvirksomheten. Arbeidet tar pulsen på risikonivået i næringen og har en sentral posisjon, fordi målingene bidrar til felles forståelse av situasjonen.  

Krevende   

Definerte fare- og ulykkeshendelser (DFUer), resultater fra barrieretester og vedlikeholdsdata er sentrale i den kvantitative delen av RNNP-analysen. For å normalisere dataene samles det også inn informasjon om aktivitetsnivå, som tall på arbeidstimer, innretninger, brønner, produksjonsvolum og helikoptertransport.   

Vi samler kun inn data som selskapene allerede har registrert i systemene sine. RNNP skal i minst mulig grad gi merarbeid for næringen.

Hendelser 

En sentral del av RNNP-analysen baserer seg på hendelsesdata. I tråd med HMS-regelverket rapporterer selskapene alle fare- og ulykkessituasjoner til Ptil, fordelt på ulike DFUer.   

Våre fagfolk kvalitetssjekker samtlige hendelser og vekter de i forhold til potensial, før vi analyserer resultatene i samarbeid med eksterne konsulenter.   

Ptil er nå i gang med å utvikle et felles verktøy for rapportering av hendelser. Målet er at varsling og melding av hendelser skal bli enklere - både for selskapene og myndighetene. Et tilsvarende verktøy for innrapportering av data til RNNP er også på trappene.   

Fakta: DFU  

Definerte fare- og ulykkeshendelser, på fagspråket forkortet til DFUer, er en sentral del av datagrunnlaget i RNNP.   

DFUene dekker hendelser med storulykkepotensial, som hydrokarbonlekkasjer og brønnhendelser, i tillegg til personskader og arbeidsbetinget sykdom.  

Følgende DFUer er inkludert i RNNP:  
DFU 1 Uantent hydrokarbonlekkasje  
DFU 2 Antent hydrokarbonlekkasje  
DFU 3 Brønnhendelse/tap av brønnkontroll  
DFU 4 Brann/eksplosjon i andre områder   
DFU 5 Skip på kollisjonskurs   
DFU 6 Drivende gjenstand   
DFU 7 Kollisjon med feltrelatert fartøy/innretning/skytteltanker  
DFU 8 Skade på innretningskonstruksjon/stabilitets-/forankrings- /posisjoneringsfeil  
DFU 9 Lekkasje fra stigerør, rørledning og undervanns produksjonsanlegg  
DFU 10 Skade på stigerør, rørledning og undervanns produksjonsanlegg  
DFU 11 Evakuering  
DFU 12 Helikopterhendelse  
DFU 13 Mann over bord  
DFU 14 Alvorlig personskade og dødsulykker  
DFU 15 Arbeidsbetinget sykdom  
DFU 16 Full strømsvikt  
DFU 18 Dykkerulykke  
DFU 19 H2S-utslipp  
DFU 20 Kran- og løfteoperasjoner  
DFU 21 Fallende gjenstand  

Landanleggene leverer data fra et utvalg av DFUene.   

Barrieretester 

Intakte barrierer er en forutsetning for sikker virksomhet. Data fra tester på utvalgte, sikkerhetskritiske barrierer utgjør derfor et vesentlig bidrag til RNNP-kartleggingen.  Denne typen indikatorer forteller blant annet noe om barrierenes evne til å fungere når det er behov for dem. 

Vedlikehold 

Selskapene rapporterer også inn informasjon om vedlikehold, som er en viktig del av barrierestyringen. Blant dataene som rapporteres, er oversikt over hvor mye utstyr som er merket som HMS-kritisk, og status for utført forebyggende og korrigerende vedlikehold. I tillegg får Ptil inn oversikter over etterslep i forebyggende og utestående, korrigerende vedlikehold.    

Vi går gjennom informasjonen som kommer inn, vurderer tallene mot tidligere år og etterspør mer informasjon dersom noe er uklart eller virker feil. Dataene plasseres deretter i figurer som er utviklet over tid for å vise trender.

Barriere- og vedlikeholdsdata er viktige for å overvåke utviklingen fra år til år og vurdere hvilken vei trendene går.     

Personskader  

Alvorlige personskader er også et sentralt område for RNNP. Selskapene rapporterer inn alle personskader etter kriterier som død, alvorlig personskade og arbeidsuførhet med fravær eller medisinsk behandling. Også fritidsskader (offshore) rapporteres, slik at man dekker hele oppholdsperioden ute på en innretning.  

Vi går gjennom alle innmeldte personskader og gjør en vurdering av alvorlighetsgrad. Det er de alvorlige personskadene som er hovedfokuset i RNNP.

Spørreskjema 

RNNP spørreskjemaundersøkelse gjennomføres annethvert år og omfatter alle ansatte offshore og på landanleggene.  

Undersøkelsen kartlegger forhold om opplevd arbeidsmiljø, HMS-klima og sikkerhetsrisiko, og inkluderer i tillegg ansattes opplevelse av egen helse, sykdom og skader. Spørreundersøkelsen bidrar også til å kaste lys over underliggende forhold som kan være med på å forklare resultater fra andre deler av RNNP.  

Kvalitative studier  

I regi av RNNP gjennomføres det annethvert år en kvalitativ studie. Hensikten er å utdype det kvantitative bildet på HMS og risiko, for å kunne gå mer i dybden på ulike årsaksforhold ved HMS-tilstanden.  

Den kvalitative metodikken gir oss tilgang til de ulike aktørenes tolkninger av HMS-tilstanden. Dette er viktig for å få innblikk i ulike maktforhold som kan påvirke HMS-arbeidet i næringen, eller identifisere tekniske, organisatoriske og kulturelle årsaksforhold knyttet til storulykker.