Roller og ansvar knyttet til fagansvarlig logistikk
Beskrivelse
Fagansvarlig logistikk (FA-logistikk) hadde flere roller og ansvarsforhold. Det var uklart hvordan disse rollene ble utøvet og ivaretatt i forhold til både NORSOK R-003N og Equinor sine rolle- og ansvarsbeskrivelser. Videre var det uklart hvordan disse rollene kan være forenelige med hverandre.
Begrunnelse
FA logistikk hadde følgende roller og ansvar:
- Ansvarlig for lager (materialmann)
- Faglig ansvarlig for løfteoperasjoner
- Kranfører for offshorekran i perioder
- Dekksoperatør ved behov
- Operasjonelt ansvarlig (OA) for alle løfteoperasjoner om bord
- Ansvar for løst løfteutstyr
- I tillegg fungerte en av de tre personene som går i rotasjon i stillingen som FA, også som mekaniker og kontrollør i sakkyndig virksomhet for kraner og fastmontert løfteutstyr om bord.
Det ble i samtaler med både FA logistikk og annet personell med lederansvar etterspurt hvordan FA logistikk utøvet og ivaretok kombinasjonen av de forskjellige rollene og ansvarsforholdene. Gjennomgang av Equinor sin lokale prosedyre «System og operasjonsdokument, SO 01860-Opr» gav heller ingen føringer for hvordan FA logistikk skal utføre, prioritere eller kombinere de forskjellige rollene og ansvarsforholdene beskrevet i Norsok R-002N, vedlegg A.
Det var ikke bevissthet om eller gitt føringer for hvordan rollen som OA skulle utøve rollen med tilstrekkelig uavhengighet, eksempelvis hvordan ha en samlet oversikt over alle aktiviteter med løfteinnretninger om bord innenfor ansvarsområdet. Dette samtidig som FA logistikk samtidig i stor grad skal være operatør av løfteinnretninger eller inneha rollen som dekksoperatør og være direkte ansvarlig for de enkelte løfteoperasjoner. OA rollen har også som oppgave å være ansvarlig for tidlig planlegging og risikovurderinger av alle løfteoperasjoner om bord, og dette ansvaret var, slik vi vurderte det, ikke forenelig med hvordan løfteoperasjoner var organisert og praktisert om bord på Gudrun.
Under tilsynet på Gudrun kunne Equinor ikke forklare eller fremvise dokumentasjon på hvordan OA rollen ivaretas på en tilfredsstillende måte gjennom eksempelvis opplæring og kurs. Det kom også frem under intervjuer at rollen ikke følges opp fra ledende personell om bord eller fra operasjonelt løftepersonell i landorganisasjonen, eksempelvis med besøk offshore eller revisjoner rettet mot det operasjonelle. Equinor har riktignok for Gudrun sterkt og godt fagpersonell for oppfølging av løfteutstyr og integriteten av dette, men hadde ikke formelt ansvar for det operasjonelle. Imidlertid fikk vi inntrykk av at dette personellet også var behjelpelig med operasjonell støtte ved behov.
Personalansvaret for dekksoperatører og kranfører var underlagt Leder Drift og Vedlikehold (D&V leder) uten ansvar for å følge opp det faglige for personell underlagt denne stillingen. Siden FA logistikk ikke hadde lederansvar for personell kom det frem i intervjuer at det var stor usikkerhet i forhold til myndighet til å utøve rollen etter intensjonen, slik den er beskrevet i NORSOK R-003 kapittel 4.3 og vedlegg A.
Equinor har valgt å bruke NORSOK R-003 sikker bruk av løfteutstyr som norm i sitt styringssystem.
Hjemmel
Løfteoperasjon
Beskrivelse
Mangelfull planlegging av løfteoperasjon med offshorekran
Begrunnelse
Vi var tilstede som observatør under planleggingen og løfteoperasjoner med offshorekran til og fra forsyningsfartøy. Planleggingen foregikk ved at Equinor løftepersonell møtes og gjorde en gjennomgang av aktiviteter og anløp av last med forsyningsfartøy den aktuelle dagen. Vår vurdering var at gjennomgangen var god, men ble imidlertid gjort uten bruk av sjekklisten tilgjengelig i ARIS eller bruk av annet verktøy. Dette for å tilstrebe en systematisk og rutinemessig planlegging for blant annet å tildele roller og ansvar, identifisere risiko og at nødvendige tiltak blir implementert, ref. NORSOK R-003 kapittel 4.5.3.
Det ble under planleggingen heller ikke involvert eller identifisert behov for involvering av annet personell om bord. Imidlertid viste det seg i ettertid at det var behov for assistanse fra brønnservice personell for å nøyaktig plassering av wirelineutstyr i forbindelse med kommende brønnserviceoperasjoner. Brønnservice personellet skulle ideelt sett vært med i planleggingen fra starten av, dvs. SJA og tidligplanlegging, men ble i ettertid involvert og orientert om planer og arbeidsfordeling ifm. operasjonen.
Vi observerte deler av den planlagte løfteoperasjonen mellom forsyningsfartøyet og Gudrun og vår vurdering var at denne ble gjennomført på en profesjonell måte med godt samspill mellom dekk, båt og kran.
Equinor har valgt å bruke NORSOK R-003 sikker bruk av løfteutstyr som norm i sitt styringssystem.
Hjemmel
Beredskapsorganisasjonens robusthet
Beskrivelse
Organiseringen av beredskapsorganisasjonen om bord på Gudrun fremstod ikke som tilstrekkelig robust til å håndtere eventuelt frafall av personell, som har flere beredskapsroller.
Begrunnelse
Etter gjennomgang av styrende dokumenter, presentasjoner fra landorganisasjonen, intervjuer med personell om bord, samt observasjon av beredskapsøvelse DFU Fallende last ved løfteoperasjon, fremstod dagens beredskapsorganisasjon på Gudrun som lite robust. Gudrun skal være i stand til å håndtere en hendelse, selv om personell blir skadet som følge av den. Dvs. ved frafall av personell, som har flere beredskapsroller kan dette medføre utfordringer i håndtering av situasjon.
Hjemmel