Tekniske forhold
Beskrivelse
Mangler ved løfteutstyr.
Begrunnelse
Det ble observert noen mangler ved løfteutstyr:
- Barnsley traverskraner.
- Det hadde vært tre alvorlige hendelser med fallende komponenter fra kranene.
- Kranene tålte ikke vindbelastningen de ble utsatt for, og hendelser hvor kranene var blitt tatt av vinden kunne ført til alvorlige konsekvenser.
- Dette er farer som burde ha vært identifisert og eliminert i design.
- Offhorekraner; Ved atkomst til offshorekranene ble det observert klemfare mellom roterende leider og fast struktur.
- Lastebærere; Det ble observert flere lastbærere med stablehjørner. Disse representerer en fare for fasthuking i båt.
Forholdene vedrørende traverskranene var allerede identifisert og korrektive tiltak var under forberedelse/vurdering.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
-
Forskrift om maskiner vedlegg 1, Vedlegg I: Krav til vern mot skade på liv og helse ved konstruksjon og bygging av maskiner.
-
Jamfør veiledningen til innretningsforskriften § 5 om utforming av innretninger, og § 13 om materialhåndtering og transportveier, atkomst og evakueringsveier, jamfør NORSOK S-002, kapittel 5.1.1.0-1 Sikre avstander i samsvar med EN 349 skal gjelde mellom bevegelige maskindeler og faste objekter. EN 349, kapittel 4.2 Verdier, tabell 1, kropp, minsteavstand 500mm. Jamfør NORSOK S-002, kapittel 5.3.1.0-1 Generelt. Maskiner skal være konstruert i samsvar med metoder og prinsipper gitt i EN ISO 12100-1/2. Jamfør EN ISO 12100-2, kapittel 4.1 General, Inherently safe design measures are the first important step in the risk reduction process because protective measures inherent to the characteristics of the machine are likely to remain effective, whereas experience has shown that even well-designed safeguarding may fail or be violated and information for use may not be followed.
Dokumentasjon og sikkerhetsmerking
Beskrivelse
Mangler ved dokumentasjon og sikkerhetsmerking.
Begrunnelse
Stikkprøver i relevant dokumentasjon avdekket feil og mangler:
I CoPSAS prosedyre «Bruk av offshorekran», nr. 6582N, manglet referansen til NORSOK R-003N som normativ referanse. Det samme gjaldt for «Håndbok for kran og løft». Det fremgikk heller ikke tydelig at disse dokumentene kun inneholdt utvalgte deler av NORSOK R-003N. For eksempel var det første punktet i vedlegg A under roller og ansvar for «operasjonelt ansvarlig, «skal sørge for at denne NORSOK-standarden og innretningsspesifikk styrende dokumentasjon blir etterlevd», utelatt. CoPSAS har gjort NORSOK R-003N til en del av sitt styringssystem.
Bruksanvisningene til John Barnsley traverskraner på Eldfisk S, 25 tonn og 6 tonn kraner på W30 og W20 hadde flere mangler. Kranene er samsvarserklært i henhold til maskinforskriften, samt til standard EN 12100-1 som er brukt som grunnlag for risikovurdering av kranene. Denne standarden har også tilleggskrav til bruksanvisningen. Eksempelvis manglet det informasjon om:
o Hva kranene er tiltenkt bruk til.
o Bruksbegrensninger.
o Beskrivelse av tiltenkt vedlikeholdsprogram.
o Spesifikasjoner av ståltau som skal brukes.
o Informasjon om grensebrytere.
o Informasjon om bremsesystemet og justeringer av dette.
o Slitasjetoleranser, minimumsmål etc.
o Hva som skal kontrolleres i forbindelse med sakkyndig kontroll.
Både CoPSAS sin prosedyre «Arbeid i høyden», nr. 3606N, og Bilfinger sin prosedyre Bygging/endring/demontering av stillas», BS-STI-002, mangler beskrivelse av:
o Opplæring av brukere av stillas.
o Nødvendige risikovurderinger.
o Operasjonelle begrensninger, for eksempel værbegrensninger (Bilfinger sin prosedyre hadde en vindgrense på 20 m/s for å vurdere sikring av stillas).
Bilfinger sin prosedyre fremsto generelt som uferdig, og det var forskjeller i teksten på de to tilsendte versjonene, en med utskriftsdato 7.2.2017, samt en versjon uten nummer, datert 8.2.2017. Prosedyren viste også til Arbeidstilsynets forskrift med bestillingsnummer 500. Denne er tilbaketrukket.
Stikkprøver vedrørende sikkerhetsmerking på maskiner og utstyr avdekket at flere av disse ikke var merket med norsk tekst. Dette gjaldt for eksempel for flere maskiner i verkstedet på Eldfisk S, slik som dreiebenk, fres etc., samt Atlas løpekatter i løfteutstyrsrommet og manuell palleløfter som brukes på Eldfisk A og Eldfisk S.
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om maskiner vedlegg 1, pkt. 1.7.1, 1.7.4.2 og 4.4
EN 12100-1, Maskinsikkerhet - Hovedprinsipper for konstruksjon, risikovurdering og risikoreduksjon, pkt. 6.4
Eldfisk lokalt samarbeidsutvalg
Beskrivelse
Eldfisk lokalt samarbeidsutvalg (ELSU) har ikke entydig status som arbeidsmiljøutvalg og fylte dermed ikke krav til valgt representasjon og kompetanse for slike utvalg.
Begrunnelse
I veiledningen til Aktivitetsforskriften § 4 står det at koordinerende arbeidsmiljøutvalg (K-AMU) og underutvalg for de enkelte innretningene bør avgrenses organisatorisk slik at man sikrer representasjon av alle hovedaktivitetsområder, kjennskap til de lokale forhold på arbeidsplassen og nærhet til utvalgets arbeid, når utvalget omfatter flere innretninger.
Ekofisk felt arbeidsmiljøutvalg (EF-AMU) for Ekofisk og Eldfisk har opprettet et underutvalg (ELSU) for å dekke forholdene til Eldfisk. I ELSU sitter ledelse og verneombud fra både CoPSAS og de faste entreprenørene på Eldfisk senteret, og fungerer som et koordinerende arbeidsmiljøutvalg for disse innretningene. Utvalget har ut ifra informasjon i intervju og dokumentene Ptil har fått tilgang til, agenda som et vanlig AMU og saker som ikke blir løst her, skal de ifølge mandatet sendes videre til Ekofisk Arbeidsmiljøutvalg (K-AMU). ELSU oppfyller derimot ikke kravene til representasjon og kompetanse som følger av forskriften for AMU og underutvalg. Dette gjelder blant annet;
- Bytte av ledervervet
- Lik representasjon fra arbeidsgiver og arbeidstakersiden
- HVO som fast medlem av utvalget
- Kompetanse (type 40 timers kurs) til enkelte av linjelederne som deltar i disse møtene
Hjemmel
Henvisning til annet regelverk
Forskrift om organisering, ledelse og medvirkning § 3-14. om flere arbeidsmiljøutvalg i amme virksomhet, § 3-18 om opplæring og § 3-22. om virksomheter med andre samarbeidsorganer