Kjemisk eksponering
Beskrivelse
Statoil har ikke i tilstrekkelig grad sikret at personell på Heimdal ikke utsettes for helseskadelig kjemisk eksponering.
Begrunnelse
Det er kjemisk avdamping ut av ventilasjonsrør på toppdekk. Dampen fra MEG-anlegget (Monoetylenglykol) inneholder benzen som er klassifisert som kreftfremkallende. Det er gjennomført et begrenset antall målinger av benzen i desember 2014, med vindforhold som trolig gav høy utlufting. En av målingene indikerer at det kan være konsentrasjoner av benzen som under andre betingelser overskrider grenseverdien.
På Heimdal er det hengt opp et oppslag kalt «Retningslinjer for å unngå MEG-/oljedampeksponering», men etter opplysninger fremkommet under verifikasjonen, er dette ikke et styrende dokument for innretningen.
Informasjon til arbeidstakere som kan være eksponert for benzen, synes å være uklar. Forståelsen av alvorlighet var ulik blant de ansatte på innretningen. Det fremgår av intervjuene at faren for helseskader ikke er formidlet på en ensartet måte.
Statoil kunne ikke vise til at opplysninger om mulig benzeneksponering er formidlet til entreprenøransattes bedriftshelsetjeneste.
Heimdal personlig HMS håndbok omhandler ikke problemstillinger knyttet til kjemisk eksponering.
Hjemmel
Tennkilde - offshorekraner
Beskrivelse
Tennkilde dieselmotorer -høy eksostemperatur.
Begrunnelse
For å forebygge og verne mot antennelse av brennbare væsker og eksplosjonsfarlig gass skal det foretas en systematisk kartlegging av potensielle elektriske og ikke-elektriske tennkilder. Det skal videre settes i verk nødvendige tekniske, operasjonelle og organisatoriske tiltak for å redusere faren for antennelse så langt som mulig.
Anlegg, systemer og utstyr skal utformes robust og på enklest mulig måte.
Heimdal innretningen prosesserer gass, og en eventuell lekkasje kan medføre til en gassky.
Dieselmotorene på offshorekranene har eksoskanaler uten kjøling. Dette kan være en mulig tennkilde. Dieselmotorene er ikke utstyrt med noen form for kjøling av manifold og turbo. Overflatetemperaturene på disse enhetene vil kunne stige etter stans av motor, og temperaturene vil kunne bli høye.
Hjemmel
Løfteoperasjoner av borerør til og fra matebord med bruk av offshorekran
Beskrivelse
Manglende risikovurdering i forbindelse med løfteoperasjoner av borerør til og fra matebord ved hjelp av offshorekran.
Begrunnelse
Den ansvarlige skal velge tekniske, operasjonelle og organisatoriske løsninger som reduserer sannsynligheten for at det oppstår skade, feil og fare- og ulykkessituasjoner. NORSOK R-003N viser til at enhver løfteoperasjon skal planlegges for å sikre at den utføres sikkert og at alle forutsigbare risikoer er tatt i betraktning. Planleggingen skal utføres av personell som har den nødvendige kompetansen.
Løfteoperasjon med bruk av offshorekranen foregår i blindsone og med bruk av styretau for å styre lasten. Dekksoperatør som styrer lasten må ofte gå over borerør.
Det er ikke tilrettelagt for manuell håndtering av borerør på matebord.
Det var ikke kjent for kranfører at det foreligger en sjekkliste/prosedyre for løfteoperasjoner av borerør mellom rørdekk og matebord til boreanlegget.
Hjemmel
Oppgaver og kompetansekrav
Beskrivelse
Manglende avklaring av oppgaver og kompetanse.
Begrunnelse
Den ansvarlige skal sikre at personellet til enhver tid har den kompetansen som er nødvendig for å kunne utføre aktivitetene i henhold til helse-, miljø- og sikkerhetslovgivningen. I tillegg skal personellet kunne håndtere fare- og ulykkessituasjoner.
I intervjuer fremkom det manglende avklaringer med hensyn til roller, oppgaver og kompetansekrav.
HMS koordinator; Selskapet har endret funksjonen til HMS koordinatoren på Heimdal til også å dekke sikkerhetsoppgaver, med stillingsbetegnelse HMS leder offshore. Dokumentet OMC01-004 UPN Drift – Organisasjon, ledelse og styring, datert 9. mai 2015, inneholder en beskrivelse av oppgavene for HMS leder offshore. Stillingsbeskrivelsen var ikke formidlet til HMS leder offshore, og vedkommende var ikke istandsatt til å gjennomføre alle oppgavene.
Opplæring innen arbeidsmiljø; Det fremkom i intervju at enkelte ledere ikke innehar formell opplæring innen arbeidsmiljø. Det ble opplyst at førstelinjeledere og plattformsjef skal ha tilsvarende 40 timer opplæring.
Operasjonelt ansvarlig boreområdet innenfor løfteoperasjoner; Det synes å være uklart hvem som er operasjonelt ansvarlig når en bruker offshorekranen med lasthåndtering mot MDR. FA Logistikk mener han er ansvarlig, mens boresjef mener han er ansvarlig.
Hjemmel
Manglende kompetanse – ståltau inspeksjon
Beskrivelse
Mangelfull kompetanse for inspeksjon av ståltau.
Begrunnelse
Det kunne ikke dokumenteres kompetanse og nødvendig opplæring innen kontroll av ståltau. Ståltau for Bom og heis på offshorekran har ikke redundans og en svikt vil føre til fallende bom og/eller last (referanse til kranhendelsen på Statfjord A den 15.9.2012).
Hjemmel